Tevreden ambassadeurs: Dynamiek van je interieur; De bouwdames van T-Mobile

"Toffe eye-catchers gelinkt aan T-Mobile, dat is het uitgangspunt."

Danitsja Huisman

Danitsja Huisman en Esther Andriessen zijn twee enthousiaste medewerkers van T-Mobile. Hier werken ze in de functie ‘construction & maintenance’ voor de afdeling Retail. Ze focussen zich vooral op de bouw en inrichting van de winkels en daar komt een hele hoop bij kijken. De winkels moeten de ‘T-Mobile’ huisstijl uitstralen. Het moet dus conceptueel allemaal kloppen. Wij mogen regelmatig met deze dames samenwerken, maar wie zijn ze eigenlijk? En wat willen ze bereiken met hun werk? In dit verhaal nemen we een kijkje achter de schermen van T-Mobile.

T-mobile

De Telecomprovider is een jong en dynamisch bedrijf met 123 winkels door heel Nederland. De afdeling Retail zorgt ervoor dat alles in de winkel op en top verzorgd is om de klant met alle vragen goed te kunnen ontzorgen. T-Mobile heeft met 3 verschillende shopconcepten een uitgebreide landelijke dekking met haar winkels. Natuurlijk dragen ook de online en Telesales kanalen bij aan de service die wordt geboden om altijd en voor iedereen bereikbaar te zijn. 

Al deze shops worden regelmatig onder de loep genomen; is de winkellocatie nog wel de juiste in het winkelgebied? Voldoet het inrichtingsconcept nog op deze locatie of is er onderhoud nodig? Wat zijn de laatste marktontwikkelingen? Danitsja en Esther verzorgen hierin de relocatie, nieuwbouw of ombouw naar een nieuw concept voor de winkels. Deze functie vraagt een combinatie van meerdere disciplines die beheerst dienen te worden. Om hier te komen hebben de dames een uitgebreide achtergrond van opleidingen en ervaring.

“Iedere winkel waar The Silk Company aan heeft meegewerkt is supergaaf geworden."

Esther Andriessen

powervrouwen

Danitsja heeft een achtergrond in de Fashion en Retail. “In die branches gebeurt er elke dag wel iets. Het is erg dynamisch. Je bent daarin zowel commercieel als conceptueel bezig. Met ontwerp, design en vormgeving. Die combinatie spreekt me erg aan. Nu merk ik dat de opgedane ervaring ook goed in te zetten is voor wat we bij T-Mobile doen. We stappen steeds verder over ‘de standaard’ heen. Net zoals in de Retail gaat alles hier snel en wil je de klant continu verbazen en verrassen. Het maakt ieder project een mooie uitdaging om jezelf te overtreffen. Het is ook fijn dat ik dat met Esther mag doen. Het is echt een duobaan en dat werkt heel goed. Je begint altijd op 0 en werkt alles uit van A tot Z. Heel mooi om dat samen te doen.”

Esther heeft zelf een ander pad gevolgd, al leken ze vroeger dezelfde kant op te gaan. “We hebben dezelfde grafische basisopleiding gedaan, maar daarna heb ik fotografie gedaan. Vervolgens heb ik Facility Management gestudeerd om me daarna verder te specialiseren op inrichtingsvlak. Het stukje Facility Management draagt ook bij aan wat ik nu doe. We komen nog wel eens voor technische vraagstukken te staan in de winkels. Het is niet alleen ontwerpen, maar ook het coördineren van de hele bouw. Daarin zijn Danitsja en ik een heel sterk team. We vullen elkaar perfect aan en hebben hele fijne onderaannemers om mee samen te werken.”

VEELZIJDIGE PROJECTEN

Een winkel op de juiste manier aankleden, daar komt nog veel bij kijken. Danitsja legt het uit. “Je begint altijd vanuit de visie. T-Mobile staat ervoor dat iedereen altijd en overal toegang heeft tot het internet en dus tot elkaar. T-Mobile is ‘met elkaar verbonden zijn’. Ook is T-Mobile duurzaam. We staan echt voor ‘groen’. Bij de ontwikkeling van het ontwerp zorgen we er dus voor dat het herkenbaar is voor T-Mobile, maar het moet ook een wauw-factor hebben. We proberen ook wel iets unieks of geks weg te zetten. Toffe eyecatchers gelinkt aan T-Mobile, dat is het uitgangspunt. Zoals onze winkel in Utrecht. Daar staat een grote mast op de begane grond en die loopt door tot boven in het pand. Die mast staat voor ‘stay connected’. Ook de schermen in winkels zorgen voor dat ‘connected’ gevoel. We werken ook met veel grote visuals. Een zwart-wit visual van de stad bijvoorbeeld. Het creëert herkenbaarheid.”

Esther vult haar aan. “Wat ook heel belangrijk is, is om rekening te houden met de omgeving waarin je de aankleding ontwerpt. We bekijken het altijd vanuit verschillende perspectieven. In een grote ruimte kun je bijvoorbeeld zo’n grote mast kwijt. In donkere ruimtes werken we weer veel met magenta LED verlichting. Onze winkel in Leidschendam is daar een mooi voorbeeld van.”

Er komt dus veel kijken bij zo’n proces. “Wanneer we weten welke richting we op gaan, beginnen we met ontwerpen. Dan stellen we budgetten op en haken we de juiste leveranciers aan. Dan moet je aan alles denken. IT, meubilair, airco, elektra en ook groen natuurlijk. Daaruit maken we een planning en gaan we de realisatie uitwerken. Dan gaan we ook bij de bouw kijken en eventueel bijsturen waar nodig. Aan het einde van het project lopen we het nog een keer door met de aannemer en de shopmanager. Daarna openen we de winkel. Daarna is er nog het onderhoud. Het is best een hoop als ik het zo allemaal opnoem”, vertelt Danitsja.

Esther stemt daarmee in, maar ziet daar juist ook de uitdaging in. “Het hele proces is geweldig. Het begint op Pinterest en eindigt fysiek in een winkel. Van idee tot ontwerp en van uitwerking tot oplevering. We vinden het allemaal leuk om te doen. Dat komt ook door onze topleveranciers. We willen dat onze leveranciers kwaliteit leveren en meedenken. Nooit ‘kan niet’, ‘gaat niet’ of ‘werkt niet’.”

Danitsja vult haar aan. “Het is vooral leuk dat je op alle vlakken iemand hebt die meedenkt. Over het meubilair, de verlichting en de beplanting. Iedereen heeft een eigen expertise. Het is allemaal ambacht. Wij zoeken eerst de plaatjes bij elkaar. Daarna kijken we wat voor product dat kan zijn en hoe het uitgevoerd kan worden. We willen altijd iets ‘anders’ doen en toveren dat dan uit onze mouw. Dat vind ik het leukste. Brainstormen voor iets creatiefs om te verbazen en verrassen. En dat vervolgens omzetten in een bouwproces.”

HET BELANG VAN GROEN

De meeste T-Mobile winkels hebben een strak concept. Daar wilden we wat meer dynamiek aan toevoegen. Meer vorm en meer 3D. Een wat levendigere uitstraling. Het maakt het huiselijker en is prettig om in te werken. Ook heeft het een goede uitwerking op onze klanten. Danitsja voegt daar nog aan toe: “we zochten echt een tegen hangend effect t.o.v. het rechte, strakke en witte concept. Iets wat warmte geeft. In onze luxere winkels gebruiken we veel zwart glas en leer. Groen steekt daar mooi op af. Het geeft veel diepte en brengt een mooi contrast. Daarnaast werkt groen goed met magenta. Ook dat geeft een heel opvallende en fijne combinatie. Ook de groene inrichting in onze – vaak strakke – kantoren was een heel goed idee. Het brengt een bepaalde rust en maakt het levendig.”

Over The Silk Company zijn de dames eensgezind. “Iedere winkel waar TSC aan heeft meegewerkt is supergaaf geworden. Het is allemaal maatwerk en Martijn kijkt iedere opdracht mee wat het beste past én wat onze wensen zijn. Hij doet vaak een suggestie en dan pingpongen we wat ideeën over en weer. ” vertelt Esther. Danitsja sluit vervolgens af met een brede glimlach. “The Silk Company is heel dynamisch inzetbaar en toont veel leiderschap. Je ziet vaak bij kleinere partijen dat dat heel goed gaat. Martijn geeft ook wel eens tegengas. Dat kunnen we alleen maar waarderen. TSC is voor ons echt waardevol en ze hebben prachtige producten. Wij zijn zeker fan van The Silk Company. En wij weten dat Martijn ook wel een beetje fan is van ons.”

INTERESSe?

Benieuwd naar de mogelijkheden?
wij staan u graag te woord.

Wij bedenken, creëren & leveren

interieurbeplanting die inspireert & energie geeft