Tevreden ambassadeurs: Ondernemen in- en met het groene hart

Het uitzendbureau Opus focust op de agrarische en logistieke sector. Eigenaar Abdel Azaouagh legde al een hele weg af om te staan waar OPUS nu staat. Zelf begon hij als zzp’er, maar hij groeide mee met zijn bedrijf. Nu is Opus al meerdere keren uit zijn jasje gegroeid en al net zo vaak verhuist. Ze zitten op dit moment in Waddinxveen, na een verhuizing midden in de coronacrisis. Dit is het verhaal van een ondernemer met hart voor de zaak en met een persoonlijke aanpak.

DE VISIE VAN OPUS

Opus is een uitzendbureau gericht op duizenden mensen in de agrarische en logistieke sector. Het bezit een stukje productie en techniek, maar de hoofdtak is de agrarische sector. Zo onderhouden ze goede samenwerkingen met boomkwekerijen in het groene hart. “We kunnen in alles voorzien wat betreft bomen, bloemen en planten”, aldus Abdel Azaouagh. 

Opus staat voor de combinatie van vakmanschap en ondernemerschap. Door ‘gewoon te doen’ zijn ze gegroeid van een kleine organisatie naar een groot lokaal bedrijf. Daarbij staat betrouwbaarheid als een paal boven water. “We willen hier met ons hart ondernemen. Dat betekent dat we niet blind zakelijke keuzes maken, maar op persoonlijk vlak meedenken. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Dat is voor ons het belangrijkste. Dan bouw je echt een duurzame relatie op met je klanten. We willen ook altijd een zakenrelatie aangaan voor de lange termijn. Dat kunnen we waarborgen door duidelijke communicatie en door onze afspraken altijd na te komen. Je laat je gezicht zien en zoekt samen naar oplossingen.

Er zijn veel momenten waarop uitzendbureaus nodig zijn. Bij verzuim, ziekte en drukte bijvoorbeeld. Als een bedrijf dat niet kan oplossen, dragen wij een oplossing aan. Dat zit ‘m in de mensen die we inzetten, maar ook in onze kennis en expertise. We kijken dus niet alleen hoe we voorzien in het probleem. We kijken ook hoe we werkprocessen kunnen verbeteren. Dat maakt dit werk ook zo leuk. Je doet het samen om iets moois te betekenen. 

Het is belangrijk dat je op 1 lijn zit. Klanten willen een betrouwbaar en goed uitzendbureau. Wij willen een goede en tevreden klant. Dat bereik je door goed te communiceren. Wanneer je open en eerlijk bent, accepteren je klanten het ook wanneer iets niet goed gaat. Zo zorg je voor ambassadeurs. Dat is ook hoe wij groeien. Nieuwe klanten bellen vaak zelf. Die hebben dan van ons vernomen via de buurman, een concullega of via partners. We worden aangedragen en dat is de beste manier om te groeien. Geen targets of bonuspremies. Gewoon goed je werk doen en door het vuur gaan voor je klanten. Dat is waar we bij Opus echt voor staan. De rest komt vanzelf.”

"klanten willen een betrouwbare partij die afspraken nakomt."

Abdelkarim Azaouagh

VAN KLEIN NAAR GROOT

Het bedrijf vond zijn oorsprong in het jaar 1999. “Ik ben altijd zzp’er geweest, met name bij boomkwekerijen. Ik verhuurde mezelf aan bedrijven en zo ontstond het idee eigenlijk al. Het begon kleinschalig, maar langzaamaan en vooral op een gezonde manier groeide we door. Steeds meer mensen kwamen bij Opus werken en dus ontstond de behoefte aan een kantoorruimte. Op ons eerste kantoor in Reeuwijk konden we rustig doorgroeien en kennis opdoen. Vanaf toen werd het erg serieus. Michel Uittenbogaard kwam er toen bij. Hij focuste op de administratie. Zo zijn we doorgegroeid van 4 mensen naar 10, toen naar 15 en daarna 20. Toen hebben we de volgende stap genomen. We zijn toen in hartje Boskoop beland op een A-locatie. Daar konden we ons echt presenteren aan de markt. Zo zijn we een lokaal bureau geworden. 

Nu zijn we weer 10 jaar verder en zijn we net weer verhuist. Ons kantoor is nu in Waddinxveen. Het is helemaal voorzien van de mooiste digitale snufjes. Het is mooi om te zien hoe je als bedrijf groeit van een zzp plannetje naar een prachtig en groot kantoorpand.” Het plan om te verhuizen lag al een tijdje op de plank. “Natuurlijk was het lastig met het coronavirus. Maar de boel stopzetten was geen optie. Daar hadden we al te veel plannen voor gemaakt. Uiteindelijk is het met wat vertraagde deadlines allemaal goed gekomen. We hebben in juli zelfs een openingsfeest gehouden. Op anderhalve meter en in twee shifts. Overdag de zakelijke relaties en ’s avonds familie en kennissen. Het was een hele mooie dag.”

"Iets kleins zoals regelmatig je centrale bloemstuk veranderen maakt je bedrijf al dynamisch."

Adbelkarim Azaouagh

THE SILK COMPANY

Abdel ziet de raakvlakken tussen The Silk Company en Opus. “We lijken best wel op elkaar. Wat je ziet is wat je krijgt. Dat proeven we bij Martijn en zijn team ook altijd. Het is de cultuur van onze sector. Een stukje persoonlijkheid is ook belangrijk. Ik ken Martijn persoonlijk en ik weet dat we op elkaar lijken. Hij maakt mooie producten en ons kantoor ziet er daardoor mooi en bij de tijd uit. The Silk Company en wijzelf stoppen daar aandacht in. Voor de mensen die in je kantoorpand werken, of degene die er komen, is het fijn als het levendig en groen is. We zijn er echt trots op en dat is een belangrijk aspect van een goed bedrijf. 

Je moet ook bij de tijd blijven. Ik hou niet van bedrijven die stilstaan. Iets kleins zoals je centrale bloemstuk veranderen, maakt het ook dynamisch. Martijn adviseert daar ook in. Zo hebben we ieder seizoen iets anders staan. The Silk Company is voor mij de combinatie van persoonlijkheid en kwaliteit. Want het kan nog zo’n leuke partij zijn; het ambacht staat voorop. Zo hebben wij ook een groenwand staan en iedereen is daar lyrisch over. Je ziet mensen het bewonderen alsof het in een museum staat. Het zorgt voor een plek waar mensen graag terugkomen. Dat draagt ook bij aan het vertrouwelijke en dynamische aspect van ons bedrijf. Opus is een bedrijf dat is gebouwd op vrienden. Martijn is daar zeker onderdeel van.”

"Abdel is een goede vriend van me en ik ben enorm blij met onze samenwerking."

Martijn Moerings
The Silk Company

DE TOEKOMST VAN HET VAK

Voor de nabije toekomst ziet Abdel nog genoeg uitdagingen. “Helaas is ambacht iets wat onder druk staat. Boomkwekerijen zijn zo’n vorm van ambachtelijk werk. Daar komt langzaamaan een tekort aan mensen. Het lijkt gewoon niet ‘sexy’ meer om een specifiek vak tot in de puntjes te kunnen. Dat terwijl dit een prachtig vak is. Je bent bezig met natuur en laat iets groeien. Je bent letterlijk bezig met een groenere toekomst. 

In de komende jaren willen we meer jeugd interesseren voor de boomkwekerijen. Om mensen te enthousiasmeren om te werken in de groene sector. We willen laten zien hoe het is om bij een boomkwekerij te werken. Ik kan je zeggen, dat is hartstikke leuk. Wij gaan laten zien wat deze prachtige sector te bieden heeft. Let maar op.”

INTERESSe?

Benieuwd naar de mogelijkheden?
wij staan u graag te woord.

Wij bedenken, creëren & leveren

interieurbeplanting die inspireert & energie geeft

Contact

The Silk Company
Westzijdeweg 17
2391 JE Hazerswoude-Dorp
Nederland